I de følgende faner 1.1 til 1.5 gennemgås forklaringer af vejbestyrelse, trafiksikkerhed
og hvad vejbestyrelse og trafiksikkerhed har af arbejdtsfokus.
Teknik og miljøudvalget i Lolland kommune har besluttet hanlingsplanen 28/02/2022
Flere byråd har i dag formelt rollen som vejbestyrelse praktiseret ved at udvalget for Teknik & Miljø er den udøvende part.
I den ny Lolland Kommune vil det være hensigtsmæssigt, at udvalget for Teknik & Miljø bemyndiges til at forestå Vejbestyrelsesrollen, og gennem en kompetencefordelingsplan i relation til Plan, Miljø og Myndighedssektoren fastlægger rammerne for hvad udvalget ønsker at behandle af sager, og hvad administrationen skal forestå.
Trafiksikkerhed er et bredt favnende område af vital betydning.
Konkret skal det anbefales, at der fortsættes med at forbedre de sorte pletter på vore veje, hvorved forstås de steder, hvor der registreres mange uheld.
Det er så Plan, Miljø og Myndighedssektorens opgave at få belyst de pågældende steder, analyseret årsagen til uheldene og fremkomme med løsningsforslag til forbedring af forholdene, for derefter at fremsætte disse til behandling og bevilling på det politiske niveau. Derudover vil det være hensigtsmæssigt at prioritere indsatsen i relation til kommunens mange institutioner.
Her bør sættes ind med løsninger der sikrer trafikforholdene, så eksempelvis børns færden til og fra skolerne gøres mere tryg gennem forbedrede trafikløsninger.
Kampagner med præventiv skiltning i relation til børns første skoledag vil være et godt og nyttigt redskab, der foreslås anvendt i forebyggende bestræbelser på at forhindre uheld.
Det foreslås at udvalget for Teknik & miljø bemyndiges til at forestå opgaven som Vejbestyrelse og i en kompetenceplan i relation til Plan, Miljø og Myndighedssektoren fastlægger, hvad der ønskes politisk stillingtagen til og hvad der afklares administrativt.
At der fortsættes med forbedring af trafikforholdene på de sorte pletter.
At der sættes fokus på forholdene omkring kommunens fremtidige institutioner med hensyn til sikring af børns skoleveje.
At der gennemføres kampagner til forebyggelse af trafikuheld.
Det foreslås at udvalget for Teknik & miljø bemyndiges til at forestå opgaven som Vejbestyrelse og i en kompetenceplan i relation til Plan, Miljø og Myndighedssektoren fastlægger, hvad der ønskes politisk stillingtagen til og hvad der afklares administrativt.
- At der fortsættes med forbedring af trafikforholdene på de sorte pletter.
- At der sættes fokus på forholdene omkring kommunens fremtidige institutioner med hensyn til sikring af børns skoleveje.
- At der gennemføres kampagner til forebyggelse af trafikuheld.
Trafiksikkerhedsplanen er et årligt tilbagevendende redskab, der skal medvirke til realisering af kommunens overordnede trafikpolitik. Nogle af de overordnede mål er, at der skal være sikre og trygge veje samt at forholdene for de lette trafikanter skal sikres.
Trafiksikkerhedsplanen udgør grundlaget for de kommende års arbejde med trafiksikkerhed.
Trafiksikkerhedsplanen er udarbejdet med baggrund i de senere års trafiksikkerhedsarbejde, enkelte temaer er tilbage fra i de sammenlagte kommuner og amtet.
Gennem realisering af planen iværksættes en række initiativer, der skal udmønte sig i bedre trafiksikkerhed, færre færdselsuheld og en øget tryghed blandt borgere, der færdes på veje og stier i kommunen.
Dette varierer lige fra fysiske ombygninger af veje og stier til kampagnearbejdet, der skal medvirke til forbedret trafikal adfærd på kommunens veje.
I Lolland Kommune er der i perioden 2017-2021 sket 498 uheld på kommunens veje.
Ud af de 498 uheld er de 103 med personskade, 7 af uheldene er med dødelig udgang. Antal af uheld er steget med 11% i perioden mens antallet af tilskadekommende er faldet med 44%
Ved 19 % af personskaderne er mindst en af de implicerede førere skønnet eller målt påvirket af alkohol.
”I 2019 udgjorde spiritusulykker i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds 12% af alle personskadeulykker. Det er højere end på landsplan, hvor det var 10%. Antallet af spiritusulykker med alene materielskade var i 2019 lidt højere end i både 2017 og 2018.
Spiritus Sydsjællands og Lolland-Falsters politikreds, 2017-2019
Udviklingen i antal Person- og materialeskadeulykker, hvor føreren eller fodgængeren har haft en spirituspromille på over 0,50 eller var skønnet påvirket i Sydsjællands og Lolland-Falsters politikreds, 2017-2019
Kilde: Transport og Boligministeriet, Ulykkestal Fordelt på Politikredse Status for ulykker 2019 Rapport 606, Vejdirektoratet 2019. S. 53
132 af de 498 uheld på kommunens veje er sket som følge af eneuheld.
Sammenlignet med Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds i perioden 2015 - 2019 hvor eneulykker udgjorde 26% af personskadeulykkerne, mens de på landsplan udgjorde 17%. Krydsulykker og eneulykker udgjorde mere end hver anden ulykke i kredsen.
Ved fordelingen af tilskadekommende indenfor forskellige aldersgrupper, viser det sig at der sker forholdsvis mange uheld med personskader med personer i arbejdets alderen 35 – 49 år i kommunevejene i Lolland Kommune.
Fordelingen på personskader og køn svarer i Lolland kommune til landsgennemsnittet. Personskaderne blandt kvinder udgør 49 % del mens personskader blandt mænd udgør 83%.
Det er primært Nakskov og Maribo by samt vejene mellem de større byer eks. Nakskov-Søllested-Nørreballe, Søllested-Rødby og Rødby-Maribo at der forekommer uheldskoncentrationer.
Lolland Kommune tilstræber, at følge færdselssikkerhedskommisionens nationale handlingsplan om at der maksimalt må være 120 trafikdræbte, 1.000 alvorligt og 1.000 lettere tilskadekomne i trafikken om året i 2020.
Herudover har kommunen den målsætning, at der løbende arbejdes med at forbedre trafiksikkerheden og trygheden for de lette trafikanter, herunder på skolevejene.
I de kommende år vil trafiksikkerhedsarbejdet i Lolland Kommune blive koncentreret om følgende (ikke prioriterede) elementer.
· Forbedring af de fysiske forhold på udvalgte veje.
· Drift af vejnettet (løbende tilsyn af driftsforhold).
· Sikre vejanlæg og gode forhold for de lette trafikanter ved fremtidig byudvikling.
· Trafiksikre skolebørn.
· Hastighedsplanlægning.
· Unges trafiksikkerhed (18-24 år).
· Ældre og handicappede i trafikken.
· Deltage i kampagner om spirituskørsel og høj hastighed.
· Samarbejde med politiet angående kontrol af hastighed, spirituskørsel og manglende selebrug.
· Rabatternes stand i landzonen.
· Skilteplanlægning.
Vi vil gennemføre en række ombygninger på kommunens veje for at forbedre trafiksikkerheden og trygheden. For at systematisere dette og få mest sikkerhed og tryghed for kommunens midler, er der i forbindelse med udarbejdelsen af trafiksikkerhedsplanen opstillet en række forbedringsforslag, som er gengivet sidst i planen under ”Handlingsplanens indsatser”. I den forbindelse skal det nævnes, at omfanget af forslag der realiseres, afhænger af de kommende års bevillinger hertil.
Herudover vil vi fortsat indgå i dialog med Vejdirektoratet med sigte på at forbedre trafiksikkerheden og trygheden på den del af det nationale vejnet, der går gennem kommunen.
Vi vil fortsat løbende gennemgå vejnettet og borgerhenvendelser omkring driftspørgsmål, og medtage dette i den daglige drift af vejnettet samt i den løbende udvikling af driftsrutinerne. Herudover vil kommunen holde fokus på faste genstande, ujævne/nedbrudte belægninger, rabatternes tilstand, dårlige oversigtsforhold og afmærkningen af vejkurver og i kryds.
Ved fremtidig byudvikling skal det fortsat sikres, at der etableres trafiksikre og trygge forbindelser for de lette trafikanter såvel i som uden for de nye områder. Desuden skal de fremtidige bolig- og erhvervsområder udformes således, at der så vidt muligt undgås gennemkørende trafik og høj hastighed på boligveje, vigtige skolevej, bymidte m.v.
Konkret vil fremtidige lokalplaner og byudviklingsplaner med indflydelse på vejnettet og trafikken blive gennemgået med ”trafiksikkerhedsbriller på”. Desuden vil der på alle større vejprojekter, såvel nyanlæg som ombygning af eksisterende veje blive gennemført en trafiksikkerhedsrevision for at sikre, at anlæggene lever op til den nyeste viden indenfor trafiksikkerhed.
Skolebørnenes sikkerhed og tryghed er et af de centrale punkter i trafiksikkerhedsarbejdet. Vi vil generelt arbejde for et tættere samarbejde med kommunens skoler. Herudover vil kommunen fortsat arbejde tæt sammen med politiet vedrørende trafiksikkerhed.
Det er et af vore mål, at gang og cykel er den primære transportform for elever til og fra skole og fritidsaktiviteterne. Fra kommunens side lægges der op til at skolerne arbejder med følgende områder:
- Dannelse og motivering af skolepatruljer
- Årlige fællesmøde mellem kommunen og færdselskontaktlæreren.
- Udvidelse af skolernes færdselstræning af eleverne.
- Forslag til ”trafikpolitik” for de enkelte skoler.
- Fysiske forbedringer af vejnettet.
Nyheder på området:
Det sidste år er vi begyndt på mere information til færdselslærerne på skolerne, hvad vi som kommune kan tilbyde i samarbejde med Sikker Trafik.
Der har været markant flere klasser med på vores kampagner for 0 klasserne. Vi lægger oftere trafik kampanger op på Facebook, sammen med historier hvor Kommunen er inde fysisk og opfordre til sikker trafik.
Et af problemerne med trafiksikkerhed er høj hastighed. Lolland Kommune vil løbende måle farten på kommunens veje.
Udefra målingerne vurderes det hvilke tiltag der kan gøres for, at dæmpe farten, en af mulighederne er, at etablere hastighedsdæmpende foranstaltninger.
Endvidere er vi i tæt dialog med politiet med henblik på hastighedskontrol (ATK) på veje, hvor der køres hurtigere end den tilladte hastighed
I kommunen er der registreret et større antal uheld med personer mellem 18-24 år. For at nedbringe antallet af uheld blandt de 18-24 årige vil vi deltage i nationale og lokale kampagner, som henvender sig til denne trafikantgruppe.
På sigt vil kommunen indgå i et tættere samarbejde med politiet og lokale ungdomsklubber for at gennemføre projekter eller støtte kampagner, der kan forbedre de unges adfærd i trafikken.
Kommunen lægger op til at der i de lokale ungdomsklubber arbejdes med følgende områder.
· Arrangementer med trafikinformatører og politi i ungdomsklubber.
· Undervisning i ungdomsklubber af politiet.
· Dialog/konkurrencer om ændret trafikal adfærd i trafikken på arbejdspladser med mange unge medarbejdere.
· Deltagelse i lokale og nationale kampagner.
· Dialog med kørelærere om trafiksikkerhed
Fakta:
Trafikinformatører er personer, der har en synlig skade efter en alvorlig trafikulykke. Trafikinformatørerne tager rundt og holder foredrag for andre unge. Igennem foredragene fortæller de om hvordan uheldet skete, hospitalsopholdet, livet som handicappet, uheldets konsekvenser etc.
For os er det vigtigt, at alle borgere har adgang til kommunen og dens mange tilbud. Vi vil derfor fokusere på fysisk tilgængelighed for alle på kommunens veje og stier.
Vi vil sammen med relevante ældre- og handicap arbejde for at fremme tilgængeligheden og trafiksikkerheden for ældre personer eller personer med et handicap, så de kan færdes på samme vilkår som øvrige trafikanter.
Hensynet til ældre og handicappede i trafikken skal være en fast del af planlægningen af nye pladser, torve, vej- eller stianlæg. I forbindelse hermed vil kommunen arbejde for, at Vejdirektoratets vejregel
"Tilgængelighed for alle" overholdes i forbindelse med etablering af foranstaltninger på kommunens arealer.
Som tidligere angivet er andelen af personskade ved spiritusuheld på niveau med landsgennemsnittet, hvilket vurderes til at være for højt. Endvidere formodes det, at der på en række af trafikvejene køres forholdsvist stærkt, og høj hastighed er ligeledes en medvirkende årsag ved mange uheld.
For at imødekomme disse problemer vil vi fortsat deltage i nationale og lokale kampagner omkring spiritus og hastighed.
Kampagnearbejdet foregår i sammenarbejde med Sundhedscentret i Maribo.
Vi vil arbejde tæt sammen med politiet og derigennem forsøge at systematisere kontrollen af spirituskørsel, manglende selebrug og hastighedskontrol (herunder automatisk hastighedskontrol) på vejnettet i kommunen. Dette skal også ses i sammenhæng med det førnævnte kampagnearbejde.
Vi vil generelt arbejde for at forbedre den trafikale adfærd. Trafikanterne skal eksempelvis overholde hastighedsgrænserne, ikke køre over for rødt og respektere fodgængerfelter.
Generelt er rabatter i dårlig stand ofte en medvirkende årsag til mange uheld i landzonen, hvor bilister får det ene hjulpar ud i rabatten og herefter mister herredømmet over bilen. Derfor vil kommunen løbende gennemgå rabatterne og pålægge skadevolder at betale reparation af eventuelle beskadigede rabatter.
Vi ønsker at reducere ”skilteskove” og forbedre vej- og stivisninger.
Vejvisningen har stor betydning for trafiksikkerheden. Slidt eller utilstrækkelig skiltning kan blive overset eller give anledning til misforståelser. Dårlig vejvisning betyder risiko for fejlkørsel, og at trafikanter skal benytte lang tid til at finde, aflæse og forstå vejvisningen, hvorved de har mindre tid til at orientere sig mod de øvrige trafikanter på vejnettet.
I den forbindelse vil kommunen tage initiativ til på sigt at udarbejde og gennemføre en vejvisningsplan med sigte på at forsimple og optimere den nuværende vejvisning. Desuden vil vejvisningen aktivt blive benyttet til at lede den tunge trafik og den gennemkørende trafik ad de mest trafiksikkerheds- og miljømæssigt forsvarlige ruter.
Til analyse af uheld benyttes Vejdirektoratets vejmandssystem.
Herfra kan der trækkes data som, hvilke slags uheld der sker hvor,
Der kan laves forklarende grafer der beskriver hvor ofte der har væres spiritus involveret eller hvor der sker flest personskade/ dødsulykker.
Politiet kan nu fastlægge udhældende med GPS – position og relevante informationer. Disse ser vi inde på Vejdirektoratets vejmandssystem hvor vi stadfæster uheldene.
Det bliver i kredsrådet talt om vi for fremtiden også kan hente data fra sygehusene så vi kan få et bedre overblik over de ulykker der ikke indberettes.
Der er stadig flere borgerhenvendelser, både på skrift og telefonisk, som har påpeget uheldige vejindretninger der har ført til uheld, hvor politiet ikke har været indblandet. Uheld hvor der ikke har været personskade, men hvor der i værste fald kunne være sket dødsulykke eller ulykke med svært tilskadekomne.
Der har i vejmyndighedsteamets regi været foretaget vurderinger af vej-indretninger, hvor der skønnes potentiel fare ulykker og på den baggrund er der udarbejdet projekter til en mere sikker trafik-afvikling.
Blandt andet har vi forbedret cyklernes forehold på Vinkelsgade og Vejlegade i 2017/2018
På baggrund af udvælgelseskriterierne er der udarbejdet overordnede projektforslag for lokaliteter, som – afhængig af de kommende års budgetter – påtænkes gennemført på kommunens vejnet. Projektforslagene for 2016-2017 er gengivet forneden.
Det angivne anlægsskøn ved hvert projektforslag må alene betragtes som vejledende, idet der ikke er foretaget nogen egentlig projektering af de enkelte forslag.
Projekter;
Skelstrupvej anlæggelse af 2 -1 vej. Anlægsskøn ( Eks. Moms): 600.000,-
Rundkørsel Maribo Øst Fodgængerfelter Anlægsskøn ( Eks. Moms): 100.000,-
Blæsenborg Allé, Maribo. Ny belysning Fra Østre Landevej til Golfbanens start efter Havesangervej. Anlægsskøn ( Eks. Moms): 600.000,-
Havnevej i Rødby, opsætning af Farttavler. Anlægsskøn ( Eks. Moms): 35.000,-
Kramnitzevej / Kramnitze, opsætning af farttavler. Anlægsskøn ( Eks. Moms): 35.000,-
Uforudsete trafiksikkerhedstiltag. Anlægsskøn ( Eks. Moms): 200.000,-
Kampagneindsatser m.v.
Nationale kampagner - Deltagelse i nationale / lokale trafiksikkerhedskampagner. - 200.000,-
Skolernes 5. klasser - 100.000,-
- Beslutning i Teknik & Miljøudvalget den 21-09-2006 Fraværende: Flemming Bonne Hansen (afbud), Klaus Pedersen (afbud) Anbefales godkendt som indstillet.
- Beslutning i Sammenlægningsudvalget den 12-10-2006 Fraværende: Steffen Rasmussen (afbud)
Godkendt som indstillet.